Toastmaster

toastmaster

Toastmaster – Hvad skal du huske som toastmaster?

Hvis du er blevet udvalgt som toastmaster, så har du et stort ansvar for, at festen forløber som den skal. Hvis du er i tvivl om, hvad det indebærer, så er du kommet til det rette sted. Herunder kan du nemlig blive klogere på, hvad du skal huske som toastmaster. Derved bliver du godt klædt på til jobbet som toastmaster.

Dette er dit ansvar som toastmaster

Det er ikke alle fester, der har brug for en toastmaster. Det er ofte kun fester af en vis størrelse, der har behov for dette. Uanset hvad, så er nedenstående punkter meget overordnede for enhver toastmaster, uanset om det er en stor eller lille fest.

1. Hold styr på tiden

Din vigtigste opgave som toastmastere er at holde styr på tiden. Du skal lægge en relativt stram tidsplan, som du skal følge nøje. Det er vigtigt, at den ikke skrider for meget. En god toastmaster formår at styre hele festen med hård hånd, men dog uden, at det kommer til at virke for kommanderende og dikterende.

2. Liste over praktiske informationer

Du bør også lave en liste over alle de praktiske informationer. Det vil sige, at du skal lave en liste over de mest vitale oplysninger, som gæsterne bør vide. Det kan være informationer om alt fra toiletforhold til rygesteder. Det kan også omfatte et specifikt budskab eller ønske, der kommer direkte fra festens hovedperson/er.

Det er en liste, der både kan bruges i forbindelse med din velkomsttale, som toastmasteren står for. Du kan dog også printe listen ud, så den kan lægges et sted i festlokalet, hvor gæsterne selv kan læse den. Det er en god idé at prioritere punkterne på listen, da du ellers risikerer en velkomsttale, der er for informationstung.

3. Vær festens røde tråd

Det er svært at beskrive din opgave som toastmaster, men det kan bedste beskrives ved, at du skal være den røde tråd ved festen. Det er ganske enkelt din fornemmeste opgave at kunne skabe en rød tråd gennem hele aftenen. Det er din opgave at sørge for, at der er styr på det hele, så der ikke opstår nogle problemer.

4. Hav styr på talerækken

Det er vigtigt, at du altid har et 100 % overblik over talerækkefølgen. Du skal kende den til punkt og prikke, da der ikke må være den mindste tvivl om, hvem der er den næse, der skal holde tale. Du kan gøre det klart ved at nævne, hvem der er den næste taler, når du skal præsentere den aktuelle taler, der skal i gang.

På den måde er du sikret, at både talere og gæster altid er klar over, hvem der skal tale, og hvornår de skal på. Derved kan dem, der skal tale forberede sig på forhånd. Det er en klar fordel, da det er med til at mindske unødigt tidsspild. Du skal få alle taler til at køre i et godt og kontinuerligt flow, uden at der er for lange pauser.

Vil I gøre jeres kommende fest eller event til noget helt specielt? Festguru er Danmarks nye portal for festunderholdning og festmusik (og alt andet til fest). Vi har samlet de bedste bands, festmusikere, tryllekunstnere og komikere indenfor alle prisklasser, så I kan finde den perfekte til jeres event. Find den bedste festmusik her, forrygende festunderholdning her, eller måske en tryllekunstner her, der kan give jeres gæster en fantastisk oplevelse. 

Del: